چرخه عمر محصول را میتوان در یک نمودار که محور عمودی آن نمایانگر میزان فروش و محور افقی آن نمایانگر زمان حضور در بازار است مشخص میگردد که با یک خط سینوسی از ابتدا بصورت مرحله ورود به بازار شروع شده و با مرحله رشد اوج گرفته و با بلوه به قله میرسد و سپس افت آن با مرحله افول ادامه میابد.

 

معرفی محصول جدید - NPI - زمانی که محصول جدید معرفی و رونمایی میگردد.

ورود محصول جدید به بازار - NPL - اندازه بازار مصرفی کوچک و رقبا کم هستند.

فاصله بین NPI و  NPL را Chasm یا شکاف میگویند.

در مرحله رشد نرخ فروش بصورت تصاعدی افزایش میابد و در مرحله بلوغ نرخ فروش به میزان اندکی زیاد و کم میشود ولی تقریبا" میزانی ثابت دارد. در این مرحله رقبا حداکثرند و سعی در اخذ سهم بازار را دارند.

در مرحله افول Laggard یا انگلها وارد میشوند.